Institute of Philosophy

Staff A-Z

PD Dr. Marcello Ruta

Privatdozent

01.02.2015 - 31.01.2018: Project "Ontology of Musical Works and Analysis of Musical Practices"

E-Mail
marcello.ruta@philo.unibe.ch
Office
B 217
Postal Address
University of Bern
Institute of Philosophy
Länggassstrasse 49a
3012 Bern
Consultation Hour
Thursday 14:15 - 15:15 or by appointment

CV

  • Studium des Klaviers, Harmonie und Musikgeschichte an der Civica Scuola di Musica in Mailand.
  • 1988: Klavierdiplom am Conservatorio G.B. Martini in Bologna.
  • 1990-1991: Meisterkurse mit A. Lonquich, B.Canino, J. Goritzki.
  • 1992: Klavier-Hochschulabschluss bei Associazione Musicisti Giuliani in Trieste.
  • 1998: M.A. Philosophie an der Universitá degli Studi in Mailand.
  • 2005: Master Philosophie an der Universität Strassburg.
  • 2010: Promotion an der Universität Strassburg unter der Leitung von Prof. Gérard Bensussan: Salutation unanime par le Jury.
  • 2011-2012 : Assistent von Prof. Dr Dale Jacquette bei der Uni Bern (Stellvertretung).
  • 2013-2015: Gymnasiallehrer für Philosophie und Sozialwissenschaften am FEUSI Bildungszentrum in Bern.
  • 2015-2018: Wissenschaftlicher Mitarbeiter im SNF-Projekt Ontology of Musical Works and Analysis of Musical Practices an der Uni Bern.
  • 2017: Habilitation in Philosophie an der Uni Bern

Publications

  • 2018: “Hermeneutics and the Performative Turn – The Unfruitfulness of a Complementary Characterization” in Proceedings of the European Society for Aesthetics, Vol 9, 2018.
  • 2018: “Staring at an Absolute Beauty” – Why Musical Scores are not Mere Instructions for Performers and what can be Learnt about That from Literature“ in Fournier-Kiss, C. (Hrsg.), Musique et émotions dans la literature.
  • 2018: “Ontology of Music and Authenticity –A Pragmatic Approach” in Claviez, T. (Hrsg.), A Critique of Authenticity, Vernon Press.
  • 2017: “Horowitz Does Not Repeat Either! Some Considerations about Free Improvisation, Repeatability and Normativity” in Proceedings of the European Society for Aesthetics, Vol 8, 2017.
  • 2016: “Ästhetische Eigenschaften, Dispositionen und Interpretationen zwischen Ontologie und Ästhetik” in Majetschak, S., Weiberg, A., Ästhetik heute – 39. Internationales Wittgenstein Symposium – Beiträge (Pre-Proceedings), Österreichische Ludwig Wittgenstein Gesellschaft, 2016: 211-214.
  • 2015 : “Schelling – Le dernier des post-kantiens” in Bensussan, G., Hühn, L., Schwab, P. (Hrsg.): L’Héritage de Schelling / Das Erbe Schellings, Karl Alber: 53-70.
  • 2014 : Schopenhauer et Schelling, philosophes du temps et de l‘éternité, L‘Harmattan.
  • 2014: Ontologie musicale: perspectives et débats (Hrsg., zusammen mit A. Arbo), Herrmann.
  • 2014 : “Descriptivisme ontologique et pratiques musicales”, in Ruta, M. – Arbo, A. (Hrsg.) : Ontologie musicale : perspectives et débats, Herrmann: 99-118.
  • 2013: “Is there an Ontological Musical Common Sense?” in Aisthesis, Vol 6 (2013) Special Issue – Ontologie musicali:. 67-86.