Publications

New releases

“The lord a lord, the minister a minister, the father a father, the son a son.”
Roles and virtues in Plato, Aristotle, the Mencius and the Xunzi
Richard King
Meiner, 2025

Wie hängen Rollen und Tugenden zusammen? Obwohl es keine neue Erkenntnis ist, dass in der frühen chinesischen politisch-ethischen Literatur über Rollen diskutiert wird, sind diese in der praktischen Philosophie Platons und Aristoteles’ bislang nicht ausreichend gewürdigt worden. Diese Studie bietet eine detaillierte Untersuchung je zweier frühchinesischer und zweier antiker griechischer Texte und argumentiert, dass die spezifisch rollenbezogenen Tugenden sowohl in Platons »Politeia« als auch in Aristoteles’ »Nikomachischer Ethik« sowie bei Mencius und bei Xunzi strukturell grundlegend sind.
Während Platon und Aristoteles vor allem den Begriff »ergon« verwenden, um Rollen zu erfassen und zu definieren, bedienen sich Mencius und Xunzi hierfür der Riten (li). Eine grundlegende Gemeinsamkeit aller untersuchten Texte besteht darin, dass Rollen und Tugenden im Zusammenhang mit Herrschaft, dem Haushalt und den Künsten diskutiert werden. Einleitend werden fünf Merkmale von Rollen und ihren Tugenden herausgearbeitet: Erstens sind Rollen notwendig für das gute Leben, zweitens haben sie stets einen Träger und sind, drittens, plural – niemand hat also je nur eine einzige Rolle inne. Dies führt viertens dazu, dass verschiedene Rollen sich gegenseitig bedingen und auch im Konflikt miteinander stehen können. Und fünftens sind Rollen davon abhängig, erworben worden zu sein und danach nicht wieder eingebüßt zu werden.
Diese fünf Merkmale dienen der Studie als flexible Struktur, um die verschiedenen Auffassungen von Rollen und der ihnen zugehörigen Tugenden in den Texten von Platon, Aristoteles, Mencius und Xunxi zu analysieren und sich der Antwort auf die Frage, was in dem jeweiligen antiken oder frühchinesischen Text mit »Rolle« gemeint sein könnte, zu nähern. Denn freilich gibt es in diesen Texten keinen Begriff, der dem hier im philosophischen Sinne verwendeten und eng mit dem Guten verbundenen Begriff der »Rolle« entspricht. An verschiedenen Stellen findet sich sogar das, was King als »extreme These« bezeichnet: Dass der Träger der Rolle gleichsam die Rolle ist – und nichts anderes.

Patterns of Evil in Ancient Chinese and Greek Philosophy
Edited by Richard King and Pavlos Kontos
Routledge, 2025

The roots of evil are often held to be Biblical, but philosophers in ancient China and Greece were thoroughly conversant with both the phenomena and the languages of evil. This volume provides a comparative examination of patterns of evil in ancient Chinese and Greek philosophy.

With no genealogical connections to rely on, the comparativist must establish a framework to connect these traditions. This volume utilizes the notion of "patterns" to address worries of methodological and ethical incommensurability, and to show what this means for the practice of comparative philosophy. In the case of evil, this methodology requires diving deep into the linguistic and political murk where evil lurks, with its deep roots in human dispositions for experience and action. The nine chapters are arranged in two parts. Those of Part I are written by scholars with a strong background in comparative philosophy and offer a substantial analysis of how both traditions respond to a specific aspect of the phenomenology of evil. Those of Part II are “twinned” chapters, that is, chapters that discuss similar topics in close dialogue with one another, but each does it from within either of these traditions. The volume is concluded with a reflection on the varieties of comparative strategies employed in the nine chapters.

Patterns of Evil in Ancient Chinese and Greek Philosophy will appeal to scholars and graduate students interested in comparative philosophy, ancient Greek philosophy, early Chinese philosophy, and the problem of evil quite generally.

The Normativity of Friendship
Anna Goppel
The Monist, April 2025

It is widely accepted that friendship affects the evaluation of our behavior. In virtue of friendship, acts and omissions may be variously allowed, forbidden, required, or otherwise considered better or worse. Typically it is taken for granted that such changes concern the moral evaluation of our behavior. This paper challenges this assumption. I argue that friendship involves nonmoral duties of benevolence, and is thus governed by a distinct normativity that includes moral and nonmoral duties. In this respect friendship alters the normative evaluation of our behavior, but not the moral evaluation. Such an understanding, I argue, accounts better than its purely moral alternative for how we think about important phenomena related to friendship, and can be well explained theoretically.

Handbuch Philosophie des Geistes
Vera Hoffmann-Kolss, Nicole Rathgeb (Hg.)
Springer, 2024

Welchen Status haben mentale Zustände, wie bewusste Empfindungen, Wünsche, Überzeugungen oder Emotionen, in einer physikalischen Welt? Lassen sich alle derartigen Zustände auf Hirnzustände reduzieren? Was genau zeichnet mentale Zustände aus, und was können wir über die mentalen Zustände unserer Mitmenschen wissen?

Dieses Handbuch liefert einen systematischen Überblick über Positionen und Fragestellungen in der Philosophie des Geistes. Ein zentrales Themengebiet ist dabei das Verhältnis zwischen mentalen Zuständen und Hirnzuständen: physikalistische und nicht-physikalistische Ansätze sowie das Problem der mentalen Verursachung. Darüber hinaus werden Fragestellungen zum Charakter des Mentalen und zu verschiedenen Typen mentaler Zustände in den Blick genommen, etwa die Debatten über Qualia, Intentionalität, Gedächtnis und das Verhältnis zwischen Denken und Sprache. Abgerundet wird das Bild durch Beiträge zum Thema Willensfreiheit, zur empirischen Erforschung mentaler Zustände sowie zu historischen Positionen in der Leib-Seele-Debatte.

Reflective Equilibrium: Conception, Formalization, Application
Claus Beisbart, Gregor Betz, Georg Brun
Topical Collection, Synthese
Introduction

Reflective equilibrium ("RE", for short) is a method of justification which works roughly as follows: We start with our pre-theoretical judgements (about, e.g. moral issues) and try to explain them by a systematic theory. This leads to a process in which judgements and principles are mutually adjusted to each other until a state of equilibrium is reached. For more than half a century, RE has been very popular, as well as controversial, among philosophers of many persuasions. Given how frequently the method is mentioned, embraced and attacked, it is surprising that only very few attempts have been made at analysing and developing RE in detail. This topical collection brings together papers that develop RE on a conceptual level, analyse it using formal methods or investigate applications of RE.
 

 

Moralism as a Dualism in Ethics and Politics
Matthieu Queloz
Political Philosophy 2024

What is it that one fundamentally rejects when one criticizes a way of thinking as moralistic? Taking my cue from the principal leveller of this charge in philosophy, I argue that the root problem of moralism is the dualism that underlies it. I begin by distinguishing the rejection of moralism from the rejection of the moral/nonmoral distinction: far from being something one should jettison along with moralism, that distinction is something that any human society is bound to develop. But this valuable distinction is transformed into a problematic dualism when it casts the two sides of the distinction as contrasting sharply in nature, value, and structure. In ethics, the resulting dichotomy takes the form of a dualism of morality and prudence. In politics, it takes the form of a dualism of principle and interest. I explain the enduring appeal of such dualisms before laying out the costs of moralism thus conceived: moralism erodes our sensibility to the moral and political costs of value conflicts; it projects an unrealistic conception of agency that sets up scepticism about responsibility; and it limits our ability to appreciate and realize the wider variety of nonmoral values that sustain us, our achievements, and morality itself.

Titelblatt des Buches
Das Ende denken - Vom menschlichen Umgang mit Schlusspunkten
Claus Beisbart
Campus, 2024

Derzeit haben Endzeitszenarien Konjunktur. Wegen zunehmend instabiler Verhältnisse in der Politik befürchten einige das Ende der Demokratie. Die »Letzte Generation« warnt angesichts der drohenden Klimakatastrophe vor dem Ende der Menschheit. Und die ökologische Krise lässt sogar ein beispielloses Ende biologischer Arten befürchten. Doch das Nachdenken über das Ende ist nicht neu. Wie die Beiträge dieses interdisziplinär angelegten Bandes zeigen, setzt sich der Mensch seit jeher mit dem Ende von Dingen oder Zeiten auseinander, die ihm wichtig sind. Denn der Mensch ist das Wesen, welches das Ende denken kann. Er kann es fürchten wie den eigenen Tod oder das Ende einer guten Beziehung. Er kann es aber auch nur beschwören, um es zu vermeiden helfen, oder es festsetzen, um Epochen voneinander abzugrenzen. In jedem Fall macht sich der Mensch eine Vorstellung vom Ende und versucht, es gedanklich vorwegzunehmen oder im Nachhinein zu deuten, die Zeit bis dahin zu nutzen und vielleicht sogar das Ende zu einem Neuanfang umzudeuten.

 

Titelblatt des Australasian Journal of Philosophy

Three Kinds of Causal Indeterminacy
Vera Hoffmann-Kolss
Australasian Journal of Philosophy, 2024

The goal of this paper is to argue that there is indeterminacy in causation. I present three types of cases in which it is indeterminate whether an event c caused another event e: (1) cases of absence causation recently discussed by Bernstein and by Swanson, (2) cases leading to Sorites paradoxes for causation, and (3) cases where c and e occur in certain indeterministic causal structures and it is therefore indeterminate whether there is a causal relation between them. These cases, I argue, provide strong evidence that indeterminacy is an important general feature of the causal relation and that philosophical theorizing about causation should take this observation into account.

 

Publications and lectures (BORIS)

Publication Year Type